NRC GEEFT CIJFER-BEDROG NU ZELF TOE

WIE KAN EEN KRANT NOG GELOVEN DIE NIET EENS DE WAARHEID SPREEKT OVER DE EIGEN CIJFERS? * NRC MEDIA BEDROOG MEDIAHUIS BIJ DE OVERNAME * ONGEKENDE SCHANDALEN EN PUINHOPEN BIJ NEDERLANDS ‘KWALITEITSCONCERN’ * DEZE SITE ZOEKT CONTACT MET MEDIAHUIS OM ZE OP DE HOOGTE TE STELLEN VAN HET BEDROG 08 apr 2015 10:24 Outgoing

vandermeerschOmbudsman Sjoerd de Jong van NRC Handelsblad geeft mediaonderzoeker Piet Bakker (lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht) gelijk dat hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC Media goochelt met de oplagecijfers op zijn blog op nrc.nl, zo is te lezen in de zaterdageditie van de krant. Bakker betichtte afgelopen week Vandermeersch van ‘rommelen’ met de jongste jaarcijfers van HOI, en dan vooral met de cijfers van de zaterdageditie van nrc.next. De Jong: ‘Als je door de week dagelijks (gemiddeld) 10.000 kranten verkoopt, en op elke zaterdag (absoluut) 5.000 extra, zet je er niet gemiddeld 15.000 per dag af.’ Waarom de krant toch zo rekent? De Jong: ‘Dat die zaterdagse next apart staat, zegt hoofd lezersmarkt Xavier van Leeuwe, is afgesproken met HOI. Het gaat om een experimentele titel, zoals ooit De Telegraaf op zondag – en die laten opgaan in de ‘normale’ oplage zou de cijfers juist vervuilen. Toen het experiment begon, eind 2013, is dat niet gedaan – en toen zou het een stijging van de oplage hebben betekend. Nu dus ook niet, en dit keer zou het, zoals Bakker voorrekent, een daling hebben veroorzaakt.

WordPress Themes