Menno Tamminga: Publish and be damned

De advocaat van Multi Vastgoed (MV) voerde dinsdagochtend op het KG dat PCM had aangespannen om de beslaglegging door MV van tafel te krijgen enkele publicaties aan uit PCM-kranten om aan te tonen dat PCM aan de rand van de afgrond staat. Juist om die reden kon zijn client niet anders dan beslagleggen over de volle breedte van het PCM-concern op assets ter waarde van €600 miljoen. Het belangrijkste stuk dat werd aangevoerd als ‘bewijs’ voor een naderende insolventie was het stuk ‘Geen bedrijf staat er zo slecht voor als PCM’ van 14 april 2006 van de hand van NRC economie-redacteur Menno Tamminga. Het is een bijzondere en unieke prestatie van een journalist: een stuk schrijven dat in de rechtszaal wordt aangehaald om aan te tonen dat zijn eigen werkgever op omvallen staat! Hiermee bereikt Tamminga zonder enige twijfel een prominente plaats in de geschiedenis van de Nederlandse journalistiek. De advocaat van PCM bestreed dat het concern gebukt gaat onder een financiele crisis en zei dat ‘je niet alles moet geloven wat er in de krant staat’. Met andere woorden: de advocaat van PCM zegt dat er geen geloof moet worden gehecht aan wat Tamminga schreef over de financiele situatie van PCM. Hoe kijkt Tamminga zelf tegen dit alles aan?
Tamminga zegt: “Publish and be damned.” Hiermee lijkt alles eigenlijk wel gezegd. Tamminga: “Ik ben de booschapper van het nieuws. Het bewuste stuk was een verzameling citaten en niet mijn eigen mening. Het is wel apart over je eigen concern te schrijven.” Wat vindt hij ervan dat zijn stuk mogelijk cruciaal is bij de beslissing van de president om het beslag door MV al dan niet op te heffen waardoor de complete toekomst van PCM lijkt af te hangen van de inhoud van zijn artikel? Tamminga:”Tsja….” Hoe weegt hij de uitspraak van de advocaat van PCM dat er geen geloof moet worden gehecht aan zijn artikel? Tamminga: “Een advocaat heeft maar een belang: dat van zijn client. Dat belang kan botsen met het belang van vrije nieuwsgaring. Ik zou zijn uitspraak niet opnemen in een NRC-advertentiecampagne.” Even later: “Of misschien zou zijn uitspraak juist wel een plaats moeten krijgen in een advertentiecampagne. Daarmee zouden we immers kunnen laten zien dat nieuws bij ons het belangrijkste is waar het om gaat!”

WordPress Themes