Deze week in NRC Handelsblad: wat krijgen we nu?

Hoe desperaat zijn de vrienden van Lux et Libertas over hun afnemende macht en invloed? Nou, geachte lezer, desperaat genoeg om te breken met een (tot dusver) heilige code in dagbladland die zegt dat je nooit prijsgeeft wat je op de dag van morgen gaat brengen. De eerste bres in deze code werd geslagen door de magazines: de inhoud daarvan wordt al langer in de dagkrant aangekondigd, maar dat is nog wel te begrijpen, deels omdat de magazines naast de krant staan en in zeker zin zijn te beschouwen als media op zichzelf. (Het is daarnaast ook weer raar omdat ze niet zelfstandig worden verkocht: wat heb je eraan om de inhoud van het magazine al van te voren te weten? Wat heeft de krant eraan?). NRC Handelsblad gaat nu echter vele stappen verder en geeft op zaterdag bloot wat er gedurende de hele komende week in de dagkrant komt te staan! Waarom zouden ze dat in godesnaam doen?

Twee theorien.

*Er wordt zo weinig advertentieruimte verkocht, dat ze gewoon maar wat bedacht hebben om opnieuw een complete hoek van de krant te kunnen vullen met eigen stoppers.

*Er worden zo weinig kranten verkocht in de losse verkoop, dat de mensen van sales een wanhoopssprong hebben gemaakt en hebben gedacht: als we het weekeind al ‘openbaren’ dat Elsbeth Etty op vrijdag iets gaat zeggen over sex in de 19e eeuw (het voorbeeld is historisch), dan zijn er altijd wel 40 oversexste fetisjisten die dat in hun agenda noteren en op vrijdag naar de kiosk rennen. Mooi meegenomen, toch weer 40 x €1,40 = €56 voor het geplaagde concern! Zou Etty zelf eigenlijk nog sex hebben gehad na de 19e eeuw?

Helemaal onderaan deze eigen advertentie staat ‘onder voorbehoud’. Wat moeten we daar nu weer mee? Hoe dan gewoon je mond! Nee, bij Lux et Libertas hebben ze de gave des onderscheids reeds lang verloren. Maar dat wisten we al. Geef tips en meld misstanden, lieve lezers, aan de NRC Ombudsman

WordPress Themes