OOK TOTAAL VERVAL BIJ SANOMA

INEENSTORTING MSM GAAT ONVERMINDERD DOOR * NA NRC MEDIA EN TELEGRAAF NU OOK SANOMA VOOR DE BIJL * LEES HIER HET OVERZICHT EN DE ACHTERGRONDEN * LANG LEVE DE NIEUWE MEDIA!

En weer een MSM-topman die als een rat het zinkende schip verlaat, reeds enkele weken na TMG-CEO Herman van Rampenhout. Hu gaat het om de topman van Sanoma Nederland Dick Molman. De implosie van SBS waarop honderden miljoenen moesten worden afgeschreven -zonder enig zicht op verbetering- in combinatie met de ineenstortende tijdschriften-poot (nog minder perspectief op herstel) werden de topman noodlottig. Alleen nu.nl loopt nog bij Sanoma. Het concern is ten dode opgeschreven, net als TMG dat zich thans opmaakt voor een serie wanhoopsovernames op internet, zo meldde woordvoerder Elekan recent aan deze site. Dit levert het volgende beeld op van de MSM:

TMG: De print-poot is zwaar verliesgevend. Geen enkel zicht op verbetering, integendeel. Zelfs de groei bij de gratis kranten (Spits en Metro) is er volledig uit. Ook de voormalige ‘winstmachine’ Prive is stilgevallen. De radio-poot (Sky en Veronica) staat onder grote druk wegens extreme concurrentie (met name van Talpa) en druk op de advertentie-tarieven. De enige bedrijfsonderdelen die waarschijnlijk enigzins presteren zijn de puzzel-poot van Keesing en enkele websites zoals Geenstijl, Jaap.nl en Relatieplanet. Het gaat hier echter om minieme omzetten. Zoals bekend heeft het concern tientallen miljoenen moeten afboeken op Hyves.

NRC Media: Geloofwaardigheid van NRC Handelsblad tot een minimum gedaald na conflict over een ‘super-dividend’ van 12,5 miljoen. Concern volgens de OR misbruikt als ‘fruitautomaat’ ten bate van de eigenaren. Oplages onder enorme druk. Overigens is de zojuist wegens falen bij Sanoma opgestapte Molman commissaris bij NRC Media.

De Persgroep Nederland: Dreigt irrelevant te worden: niet in bezit van de grootste titel (Telegraaf), niet van de meest ‘gezaghebbende’ (NRC Handelsblad) en niet actief op niche zoals het Financieele Dagblad. Oplages onder grote druk. Fiasco dreigt voor radiostation Q-Music.

FD Mediagroep: Paradepaard FD is de snelst dalende krant van Nederland qua oplage. Op internet speelt het concern geen enkele rol. BNR Nieuwsradio is compleet ‘vercommercialiseerd’ en lijdt aan structureel gebrek aan journalistieke geloofwaardigheid. Ook bij het FD wordt deze steeds meer bedreigd na een serie corruptie-schandalen en gekochte redactionele ruimte. Pogingen het tij te keren met nieuwe intiatieven zoals Redactiepartners en Company.info, maar die maken een wat zielige indruk.

WordPress Themes