NRC Next gaat de toekomst voorspellen

NRC NextVolgende week komt het eerste nummer uit van de ochtendkrant van NRC, NRC Next. Journalistiek zal deze krant baanbrekend worden, want in HP/de Tijd zegt chef Nijenhuis: “Journalisten schrijven altijd over gisteren. Onze lezers willen weten wat er gaat gebeuren.” Oei. Die komt aan. Zal het vogelgriepvirus zich muteren in de voor mensen dodelijke variant? En zo ja, wanneer? Lees het in NRC Next! Wordt Oranje deze zomer wereldkampioen voetbal? Next kan het u vertellen! Het is niet de eerste keer dat Nijenhuis geschiedenis schrijft met zijn bijzondere visie op de journalistiek. Historisch was zijn uitspraak in De Volkskrant van 15 maart 2002. Hij moest toen een rechtvaardiging bedenken voor het feit dat NRC te laf was om zelf een veslaggever naar Irak te sturen om de tweede golfoorlog voor de krant te gaan verslaan. Hij zei toen: “Het vechten laten we aan anderen over. Wij zijn graag bij de wederopbouw.” Een oorlog is blijkbaar niet interessant voor ‘kwaliteitsjournalist’ Nijenhuis. Nee, de wederopbouw die er nooit is gekomen, die mogen we niet missen! Ook de toekomstvoorspellende gaven van Nijenhuis zijn nihil. Dat belooft weinig goeds voor zijn nieuwe kindje dat ons dus wil gaan vertellen hoe de toekomst eruit zal zien.

Het genoemde stuk in HP/de Tijd bevat veel hilarische passages waaruit blijkt hoezeer ze bij NRC het contact met de werkelijkheid verloren hebben. Die Nijenhuis bijvoorbeeld die oorlog niet interessant vindt en van wie de vrouw een hoge functie bekleedt bij Buitenlandse Zaken zegt zonder blikken of blozen over een jonge ‘nexter’: “Toon schreef een boek over dance en liep stage bij Buitenlandse Zaken. Die combi vonden we zeer interessant.” Toen hij nog chef-Buitenland was gebruikte Nijenhuis zijn krant een op een om het beleid van de ministerie te promoten en te propageren. Stuitende voorbeelden hiervan (ondermeer de manipulatie van de enquete over de Europese Grondwet waarbij Nijenhuis een grote rol speelde) zjn te vinden in mijn boek Lux, Libertas en Leugens. Nepotisme, gouvernementalisme, lafheid, kruiperigheid: het zijn de klassieke ingredienten waarmee NRC zijn walmende produkten op smaak tracht te brengen. Nepotisme? Aaf Brandt Corstius, de dochter van NRC-medewerker Hugo, wordt columnist. Deze Aaf schrijft al geruimte tijd stukjes op de Achterpagina die dermate leeghoofdig en stompzinnig zijn, dat het niet mogelijk is te zeggen waar ze over gaan. Andere columnisten zijn (de jonge lezer wordt gek van vreugde, rent springend en dansend de kiosken in) Henk Hofland en Elsbeth Etty. Als er een beproefde methode is de jonge, drukke ‘carriere-lezer’ definitief te laten afhaken, is dat wel een confrontatie met de oud-communiste en jankend-gelijkhebberige Etty. Maar goed, Nijenhuis weet alles beter.

Hoezeer ze bij NRC van de wereld zijn, blijkt wel uit de analyse van demonisator Folkert Jensma over de ‘typische next-lezer’. “Deze begint de dag met zijn wekkerradio. Door de dag heen raadpleegt hij regelmatig nieuwswebsites. Bij voorkeur nrc.nl, vanaf 15 maart de site van zowel de middagkrant als van Next. ‘s Avonds kijkt de next-lezer naar het Journaal. Onze krant ziet hij als aanvulling, voor de context.” In hoeverre een tabloid nog aanvulling en context kan bieden naast al die andere gratis nieuwsbronnen is het geheim van Jensma net als hoe hij al deze drukke jonge mensen er nog voor wil gaan laten betalen ook. Next is immers al het vijfde landelijke tabloid (en dan is er ook nog Het Parool) en de ‘drukke jongere’ lijkt me al behoorlijk ‘tabloid-moe’. Nijenhuis doet om het allemaal nog wat makkelijker te maken nog een duit in de zak: “Next is een krant voor mensen met weinig tijd.”

Het kansloze van het hele project zit ‘m er vooral in dat NRC de ‘internet-generatie’ wil bedienen, maar met een papieren krant. Dat doen ze omdat ze de expertise niet in huis hebben om een goede website te bouwen. De site nrc.nl is een complete aanfluiting vergeleken met nieuwssites als die van CNN en de BBC en bevat nauwelijks meer dan digitale versies van het papieren nieuws, aangevuld met gortdroge en politiek super-correcte ‘blogs’ van rijkeluiszoontjes en parelkettinkjes die het tot correspondent hebben geschopt. “Gisteren weer ontvangst in de ambassade. Mevrouw Nijenhuis hield namens de minister het eerste nummer van Next ten doop. Daarna cocktails in de lounge met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Leuk gesprek met enkele Europalementariers over de smaak van lof.” Hilarisch is ook de passage in HP/de Tijd over Marjoleine de Vos. Die wil graag iets voor Next doen. Nijenhuis: “Ze is heel populair bij veel NRC-lezers, ik geef toe, van boven de 40. Ze heeft een keer uitgezocht waarom lof vroeger zo bitter smaakte en nu niet meer. Echt een leuk stuk. Maar ja, waar zet je zoiets? Marjoleine schrijft te traag voor de stijl-pagina. Toen zeiden we: waarom geen eten-pagina?” Hier gaat het dus helemaal mis. Uitgangspunt is namelijk niet wat de lezer wil, maar de beschimmelde specialismen van overjarige en overbetaalde redacteuren die hun stukjes ergens kwijt moeten.

Een grote primeur in het stuk in HP/de Tijd is te vinden in de beschrijving van de werkkamer van demonisator Jensma. “Eikenhouten kasten, een zachtgele tweezitter met bijpassende fauteuils, zelfs een glanzende zwarte piano -boven de toetsen prijkt een partituur van Bach- ontbreekt niet.” Dit is niet de kamer van een journalist, maar van een minister.

  • By RR, 9 maart, 2006 @ 20:55

    Volgens mij is de enige manier voor een betaald dag- of weekblad om te overleven in het internettijdperk is kwaliteit te bieden. Want kwaliteit kost geld en met internetsites is dat geld moeilijk te verdienen omdat het zonder betaling voor iedereen toegankelijk. In economische termen is informatie op internet een ‘publiek goed’
    (zie voor een gratis uitleg). http://nl.wikipedia.org/wiki/Publieke_goederen

    Als kwaliteit – bijvoorbeeld door diepgang en betrouwbaarheid – de enige manier is om winst te maken met dag- of weekblad moet je dus niet ‘vlot nieuws voor de snelle lezer’ aanbieden. Dat is een kansloze onderneming want dat is al ruimschoots voorhanden op het internet.

    Het zegt iets over het niveau van de economieredactie van NRC dat zij hun meerderen niet van van deze simpele argumentatie hebben kunnen overtuigen.

  • By Duns, 13 maart, 2006 @ 3:22

    Vertrouwen is cruciaal. (Zie eventueel http://www.denieuwereporter.nl/?p=155). Als de krant vertrouwen heeft, wil men betalen.

    Er is dus een heilige drie-eenheid: qualiteit, diepgang & vertrouwen.

    De vraag is natuurlijk: levert NRC qualiteit? Mijns inziens niet.

    Zeker is dat het vertrouwen in NRC de laatste jaren is afgenomen. De diverse campagnes tegen NRC op het internet werpen hun vruchten af…

    Saillant is dat die internet-aanvallen volgens de redenatie van Philip Meyer dus grote financieele schade toebrengen aan PCM … (zie bovenstaande link)

    De recente capriolen van PCM zijn opmerkelijk. Ik doel op NRC.next en op de aankoop van twee radio-stations. Het kern-bedrijf (de avondkrant NRC Handelsblad) draait niet, en nu wil de directie die verliezen compenseren met ‘new ventures’.

    Zo’n vlucht naar voren is een ‘recipe for disaster’.

    Je zou toch denken dat de venture-capitalisten bij Apex dit ook weten. Ach ja, wie zal het zeggen …

    Het is wel jammer dat de reactie van NRC op de internet-aanvallen niet zakelijk en rationeel is. Dan zou men immers de koers inhoudelijk wijzigen, en NRC weer maken tot wat het vroeger was: een qualiteitscourant met een ‘middenkoers’.

    Maar deze directie wil volharden in haar koers: links, politiek-correct en voorspelbaar. De capitaal-vernietiging van de ‘new ventures’ zal het lot van NRC bezegelen.

    De vraag is alleen wat een nieuwe PvdA-regering zal doen. Die zou wel eens de reddende engel van het PCM-concern blijken. Duidelijk is dat de PvdA een groot belang heeft bij het voortbestaan van de diverse PCM-bladen…

  • By WFHermans, 15 maart, 2006 @ 15:11

    Toch voorspel ik succes voor Volkert Jensma. Ik kan namelijk ook in de toekomst kijken.

    Het blad zal volgepompt worden met door overheid en semi-overheid betaalde advertenties, de artjkelen zullen gratis geleverd worden door ambtenaren en sem-ambtenaren, en overheid en semi-overheid zullen vele duizenden abonnementen nemen. En straks zal het kabinet Bos de nodige extra subsidie toekennen.

    Echte lezers die vrijwillig en uit eigen zak betalen zal het NSB Magazine natuurlijk niet hebben. Maar dat is ook niet nodig om financiëel gezien positief te kunnen draaien..

  • By wietske, 27 maart, 2006 @ 0:14

    NRC.NEXT wordt gelanceerd als iets geheel nieuws, terwijl we dergelijke flut-nieuwsblaadjes natuurlijk al ten overvloede hebben. Wie kort en bondig geinformeerd wil worden kijkt op internet of hoort de meest saignante details wel op het werk. De toegevoegde waarde van een zoveelste tabloid is derhalve nihil. Nrc.next? Nrc.nix, als je het mij vraagt…

Other Links to this Post

WordPress Themes