EINDELIJK IN THE OPEN: HET NRC-BEDROG

WIJ WETEN HET AL JAREN -EN SCHREVEN HET OOK OP: NRC MEDIA LIEGT OVER OPLAGES EN CIJFERS * NET ALS OVERIGENS ALLE STERVENDE MSM-CONCERNS * LUISTER NAAR DE REACTIE VAN DE REDACTIE ECONOMIE 27 mrt 2015 10:06 Outgoing

nrchq

Piet Bakker, lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, neemt de recente oplagecijfers van NRC Media eens nader onder de loep. Volgens Bakker wordt er met cijfers gegoocheld – in het bijzonder de cijfers van de zaterdageditie van nrc.next. Die editie lanceerde in oktober 2013, maar in zijn weblog stelt hoofdredacteur Vandermeersch de oplage in 2013 op nul. De 21.000 exemplaren van 2014 maken vervolgens een daling bij de andere NRC-kranten van rond 22.000 exemplaren vrijwel goed. Volgens Bakker wordt zo een verlies van 9 procent omgezet in een minder ernstig half procent. “Als alle kranten de zaterdag-oplage bij de weekoplage gingen optellen zou de Volkskrant een oplage van bijna 600.000, NRC een oplage van meer dan een half miljoen en De Telegraaf zelfs boven de 1,1 miljoen uitkomen”, aldus Bakker

WordPress Themes