Staan de kandidaten elkaar naar het leven?

De ‘doorgaans goed ingevoerde’ Hubert Smeets, ex-Lux et Libertas en thans gemarginaliseerd bij clubblad De Groene, heeft geschreven dat er bij NRC een felle opvolgingsstrijd is losgebrand om de troon van de demonisator. Dat lezen we op Villamedia. Tsjonge, uw ombudsman dacht nu juist dat ze bij NRC in ultieme pais en vree, gebroederlijk biddend voor de toekomst van hun ‘kwaliteitskrant’ en in opperste harmonie de man of vrouw (‘witte rook!’) naar voren zouden schuiven die in een klap aan alle problemen een eind gaat maken… Maar nee, uw ombudsman denkt opnieuw te positief over Lux et Libertas… Blijkt er een ordinaire opvolgingsoorlog aan de gang! Het is ook wel logisch. Het bolwerk van de oude media stort as we speak met donderend geraas in elkaar; kijk naar wat er bij De Volkskrant speelt. Hoe erg moet een hoofdredacteur van een ‘kwaliteitskrant’ hebben gefaald als hij ten langen leste dan maar besluit zijn ‘kwaliteitsprodukt’ gratis te gaan weggeven? Bij NRC, het kan niet anders, zijn ze inmiddels ook ten einde raad. Voor de zoveelste keer behoort de krant tot de grootste dalers in oplageland. Er rest nog maar een ding: het vullen van de zakken en het verscheuren van de tegenstander. Sante!!

  • By Achiel, 5 oktober, 2006 @ 21:55

    NRC.next doet het goed
    De oplage van NRC.next, de krant die in maart voor het eerst van de persen rolde, ontwikkelt zich boven verwachting. Dat zei een woordvoerder van uitgeefconcern PCM naar aanleiding van de dinsdag verschenen oplagecijfers van HOI (Het Oplage Instituut). Het betreft de cijfers van het tweede kwartaal 2006.

    NRC.next is voor het eerst in die cijfers opgenomen en kent een totaal verspreide oplage van 75.052 exemplaren. Bij de start van het dagblad hoopten de makers dit jaar op een oplage van 45.000 kranten uit te komen. PCM geeft toe dat het hogere aantal is behaald door een groot aandeel proefabonnementen en proefaankopen.

    Een andere PCM-titel, dagblad Trouw, onttrekt zich opnieuw aan de landelijke trend van dalende oplages. In het tweede kwartaal van 2005 verspreidde Trouw 106.277 exemplaren, in 2006 lag dat aantal op 107.420. NRC Handelsblad zag de oplage met 2,5 procent dalen, terwijl de Volkskrant daalde met 1,8 procent. PCM voegde daaraan toe dat internetabonnementen juist stijgen.

    De fusiekrant AD (PCM/Wegener) kwam uit op 539.513 exemplaren. Een echte vergelijking met het jaar daarvoor is niet echt mogelijk omdat de krant toen nog niet was gefuseerd. Het Financieele Dagblad liet een groei zien van 5,2 procent.

    Andere stijgers zijn De Telegraaf (van 702.825 naar 718.881 kranten, 2,3 procent meer), Het Parool (0,1 procent) en de Barneveldse Krant (1,4). Ook de gratis kranten drukten meer exemplaren. Metro steeg met 11,8 procent, Sp!ts met 5,2 procent en Almere Vandaag met 1,7 procent.

    Ook de zondagkranten deden het goed. De Telegraaf op zondag steeg met 1,8 procent, de Twentsche Courant Tubantia op zondag met 3,2 procent. Alle overige kranten in Nederland zagen hun oplage dalen.

    http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2006/10/oplage_nrcnext_boven_verwachti.html

Other Links to this Post

WordPress Themes