Next wel succes in China

Het mag in Nederland wellicht wat tegenzitten met Next, in China loopt de krant als een trein. In het hele land worden Chinezen gesigaleerd met de ochtend-tabloid in de aanslag. Gelukkig was NRC-sterfotograaf Vincent Menzel ter plekke om dat vast te leggen zodat niemand zou kunnen zeggen dat de mensen van Next dit spectaculaire nieuws hebben verzonnen. Volgens nog onbevestigde berichten is er inmiddels zelfs een lucratieve exportlijn op gang gekomen van de Nederlandse kiosken die met bergen Nexten blijven zitten richting China waar aan de vraag (nog) niet kan worden voldaan. Mentzel ontdekte dat het met name Aaf is die in China de handen op elkaar krijgt. “Aalf Bland Clostius!” klinkt het non-stop uit duizenden kelen op pleinen van Beiing tot Harbin. De eerste Chinese Aaf-tournee staat al in de steigers. Op Buitenlandse Zaken waarmee Next de warmste contacten onderhoudt dankzij Toon is een task force geformeerd die zich gaat storten op de ‘Next-diplomatie’ omdat de tabloid ongekende mogelijkheden biedt de relaties met China van nieuwe impulsen te voorzien. Volgens andere bronnen is het ook het verhaal over sexuele intimidatie binnen de Marine geweest dat de Chinezen over de Next-streep heeft getrokken. De covertekst ‘geintje van de jongens’ heeft op de Chinezen een grote indruk gemaakt en binnen de Chinese marine zijn de eerste verkrachtingen reeds gemeld.

Hoe wanhopig moeten ze bij Next inmiddels zijn om dit soort materiaal op hun weblog te zetten? Van alle kanten komen geluiden binnen dat het initiatief afstevent op een historisch fiasco. De resultaten zijn zelfs zo dramatisch, dat de verkoopcijfers van de andere ochtendkranten niet zijn beinvloed, iets waarmee voor de lancering toch zeker rekening gehouden was. Het is natuurlijk best leuk triomfalistisch te gaan lopen doen en dat doen we natuurlijk ook, maar het verhaal heeft toch ook een inktzwarte rand. Zelfs als Next wel een goed produkt zou zijn geweest, was het in de huidige markt zeer waarschijnlijk ook geen succes geworden. Dat maakt de structurele incompetentie bij PCM alleen maar schrijnender.

  • By academicus, 28 maart, 2006 @ 15:39

    Binnenkort ook Next bij de bosjesmannen? Bij de eskimo’s en de koppensnellers?

  • By F.W. Voigt, 28 maart, 2006 @ 19:23

    Aaf Brandt Corstius ziet volgens mij de bui al hangen. Vandaag gebruikt ze haar ruimte in de krant voor het plaatsen van een contactadvertentie. Bedrijfseconomen noemen dat ‘diversificatie’.

    Ik heb NRC Next verschillende keren gekocht omdat ik mij een mening wilde vormen. Vol goede moed heb ik elke keer haar column – prominent bovenaan pagina 2 – gelezen. Ik kan me echter met de beste wil van de wereld niet herinneren wat zij of waarover zij geschreven heeft.

    Wie heeft geconcludeerd dat zij de kwaliteit kan bieden betalende lezers te lokken en te binden? En op basis van wat?

    “Reageren op deze column? Ga naar http://www.nrc.nl/next“.

    Waarom niet?

  • By F.W. Voigt, 28 maart, 2006 @ 19:29

    # F.W. Voigt zegt:
    (NB: Deze reactie moet nog worden beoordeeld)
    dinsdag 28 maart 2006, 19:28 uur

    Aaf Brandt Corstius ziet volgens mij de bui al hangen. Vandaag gebruikt ze haar ruimte in de krant voor het plaatsen van een contactadvertentie. Bedrijfseconomen noemen dat ‘diversificatie’.

    Ik heb NRC Next verschillende keren gekocht omdat ik mij een mening wilde vormen. Vol goede moed heb ik elke keer haar column – prominent bovenaan pagina 2 – gelezen. Ik kan me echter met de beste wil van de wereld niet herinneren wat zij of waarover zij geschreven heeft.

    Wie heeft geconcludeerd dat zij de kwaliteit kan bieden betalende lezers te lokken en te binden? En op basis van wat?

    “Reageren op deze column? Ga naar http://www.nrc.nl/next”.

    Bij deze.

  • By Burdy, 28 maart, 2006 @ 20:46

    Volgens mij ben je niet door de beoordeling gekomen, Voigt. Ik kan je commentaar nergens meer vinden…

    Overigens: vandaag weer volle stapels op de stations van Zwolle (12.30 uur), Amersfoort (13.15 uur) en in een kiosk in Arnhem (17.30 uur).

  • By Burdy, 28 maart, 2006 @ 21:50

    Ik bedoel hoge stapels en volle bakken.

  • By wim, 28 maart, 2006 @ 22:05

    Ik vind het best dat NRC Ombudsman de NRC te kijk zet maar waarom alleen het NRC? Wat is beter aan welke krant dan het NRC. Alle redacteuren van alle kranten zullen nimmer toestemming krijgen een grote adverteerder of vriend van de uitgever aan te vallen met al te kritische verhalen. Ooit stond er een grote foto van een uitgever met de burgemeester in een krant. Ze hadden zojuist een megadeal (elke week een pagina voor de gemeente) afgesloten. Hoe kan ik dan nog aannemen dat de krant het de burgemeester moeilijk maakt?
    Slechts op Internet kan iedere schrijver zijn gang gaan. Het Internettijdperk is voor mij zeer leerzaam!

Other Links to this Post

WordPress Themes