Geenstijl is satelliet van De Telegraaf

satelliet.jpgHeeft De Telegraaf Geenstijl vanaf het begin opgericht met het doel te infiltreren in de markt van de attackers of is Geenstijl ontstaan als authentiek initiatief van enkele dwarsliggers waarna het wegens het onverwachte succes is ‘gekaapt’ door De Telegraaf? Het antwoord hierop kan alleen worden gegeven door de betrokkenen zelf, maar feit is en blijft dat De Telegraaf de enige is binnen de ‘oude media’ die bewust heeft gekozen voor werkelijke ‘diversificatie’ van de produktenportefeuille om ook de jongere dwarsliggers, de ‘anti nieuws-generatie’, te kunnen aanspreken. Ervan uitgaande dat De Telegraaf bij Geenstijl aan de knoppen zit dient zich direct de vraag aan: wat wil De Telegraaf precies met Geenstijl? Hierover kunnen we duidelijk zijn: geld, geld en nog eens geld. Net als PCM verkeert De Telegraaf in zwaar weer en Geenstijl is slechts een middel de dalende inkomsten uit de ‘oude produkten’ (ook Prive valt al jaren dramatisch terug) te compenseren. Wat zijn hiervan de consequenties voor de inhoud van Geenstijl?

mosdehaas.jpgHet maakt niemand een fluit uit wat er op Geenstijl staat zolang de kassa maar blijft rinkelen. Geenstijl is kortom zeker niet bedoeld om misstanden aan de kaak te stellen dan wel onthullende journalistiek te presenteren. De Telegraaf is weliswaar de enige krant van ons land die het nog wel eens durft een flinke schop uit te delen naar ‘de macht’, maar daar hebben ze Geenstijl niet voor nodig. Overigens is het naar de stellige mening van uw ombudsman ook afgelopen met de onthullingen van De Telegraaf na de wijze waarop de sterverslaggevers Joost de Haas en Bart Mos zijn geintimideerd. De Telegraaf is ‘terug in het hok’. Dit kan worden bewezen aan de hand van de volgende waarnemingen:

1. De Haas en Mos zijn niet doorgegaan op het spoor van de corruptie binnen Justitie die ze hebben aangetoond. De intimidaties hebben gewerkt. De Haas en Mos zijn ook letterlijk terug het hok in gekropen door op te treden op een geensceneerde propagandashow van het establishment genoemd de ‘Dag van de Persvrijheid’ en een prijs in ontvangst te nemen van Felix Rottenberg die werd betaald door PCM.

2. De Telegraaf zwijgt de affaire-Joris Demmink volledig dood; vroeger zou de krant op zoek zijn gegaan naar slachtoffers van zo iemand om deze uitgebreid te inteviewen of naar Turkije zijn gegaan om verdere bewijzen te verzamelen over de orgieen die daar zouden hebben plaatsgevonden.

3. De Telegraaf heeft geen enkele aandacht besteed aan de landmijnen-connectie bij de ‘vuurwerkramp’ te Enschede.

De Telegraaf gaat tot een bepaald niveau mee met het ‘volksgevoel’ maar du moment dat er echt spectaculaire zaken aan de orde zijn laat de krant los. De Haas en Mos hebben een prijs gekregen, namen een slok, deden een plas en alles bleef zoals het was…. Dat is niet de bedoeling van de journalistiek als controleur van de macht! In feite is het weerzinwekkend hoe ‘de macht’ erin is geslaagd de prachtige onthullingen van de twee geheel van de agenda afgevoerd te krijgen en in de plaats daarvan een ‘affaire De Haas-Mos’ te creeeren waarbij het er alleen nog maar om ging of de twee al dan niet de gevangnis in moesten…. Vermoedelijk zijn ze gedwongen de prijs in ontvangst te nemen door Kees Lunshof die namens de ‘oude machten’ De Telegraaf op ‘het rechte spoor’ moet houden.
Voor Geenstijl betekent dit uiteraard dat de koers van De Telegraaf gevolgd moet worden. Dus wel een beetje schoppen, een stemmetje geven aan Geert Wilders, maar een veel luidere stem aan de totaal onbetekenende Boris van der Ham van D66. Vooral onzinnige, ongevaarlijke onderwerpen brengen en eindeloos dezelfde grappen maken over Job ‘de theedrinker’ Cohen. En veel geld verdienen natuurlijk. Dat laatste schijnt uitstekend te lukken en dat maakt van De Telegraaf natuurlijk toch nog een winner, zeker in vergelijking met het failliete PCM.

  • By Jesus Spina Coronatur, 19 mei, 2007 @ 21:42

    Meneer Peters, als u geschiedenis vertelt, vertel dan wel de waarheid! De Telegraaf redactie bestond in de Tweede Wereldoorlog uit gewone trouwe Nederlanders, maar werden via de Duitse Gelijkschakeling beetje bij beetje overgenomen. Eén redactielid was lid van de NSB , maar zijn artikelen werden door de hoofdredacteur altijd naar de laatste pagina verhuisd ergens helemaal onderaan. Omdat de Duitse bezetter het saboteren van deze NSB-er te gortig begon te vinden, hebben ze alle redactieleden de Telegraaf uitgewerkt. De lege plaatsen werden overgenomen door landverraders. De originele redactie, die niet wilde samenwerken werd later – ten onrechte – verweten met de Duitse bezetter te hebben geheuld! Nog steeds bestaat de LEUGEN dat de Telegraaf fout was in de oorlog. Maar zoals altijd ligt de waarheid een stuk genuanceerder…! (En dat zeg ik als zoon van een oud-verzetsman!)

  • By mr h.j.a.m. peters, 20 mei, 2007 @ 10:07

    Heer Jesus Spina Coronatur,

    In de Tweede Wereldoorlog compromitteert de Telegraaf zich in sterke mate met de Duitse bezetting, waardoor zij tot het eind kan verschijnen. Medio 1942 wordt hoofdredacteur Goedemans ontslagen. Zijn opvolger Fraenkel wordt gedwongen anti-joodse artikelen en SS-frontreportages te plaatsen. Na Fraenkel’s overlijden komt de Telegraaf in handen van de zoon van Telegraaf-opkoper Holdert en diens SS trawanten. Een aantal leden van de commissie voor Perszuivering verbonden aan illegale bladen zijn tegen een terugkeer van de Telegraaf; doen de Telegraaf in de ban.

    Binnen onze familie blijft het verschijningsverbod gehandhaafd.
    De Telegraaf komt op grond van mijn vader’s oorlogervaringen de brievenbus niet in. Mijn vader heeft nimmer getwijfeld aan die paar eerlijke niet-collaborerende
    journalisten die middels stil verzet in de vorm van sabotages binnen de Telegraaf
    de Duitsers dwars zitten. Hun leven voor ons wagen. Diep respect voor hen. Echte helden.

    Het foute karakter wordt later genuanceerd.

    Conclusie: Telegraaf een foute krant.

    Bronnen: Wikipedia en Summa Encyclopedie en woordenboek.
    (Kluwer Algemene Boeken BV Utrecht-Wageningen)

  • By Jesus Spina Coronatur, 22 mei, 2007 @ 17:40

    Meneer Peters…Als iemand u dwingt tot het zetten van een handtekening, is die handtekening dan geldig? Als iemand onder dwang met geweld u vraagt om de kassalade leeg te maken voor de overvaller….bent u dan schuldig? Of bestaat er niet zoiets als OVERMACHT? Of moet ik u het RECHT gaan uitleggen Peters?

  • By Sytze Vliegen, 25 mei, 2007 @ 0:17

    Volgens mij is de kiezer annex de tweede kamer de controleur van de macht en zeker niet de journalistiek. Knap arrogante opmerking Kat. Journalistiek is niet meer en niets minder dan het verzamelen en openbaar maken van actuele gegevens. Daar mag je een opinie aan toevoegen en je mag er een draai aan proberen te geven.

    Ik zal de macht van de media zeker niet ontkennen maar het toeëigenen van het predikaat “controleur van de macht” gaat wel een beetje ver. Juist die houding is de grote bedreiging van de oude media. De oude media is een ordinair voorlichtingsinstrument, communicatief verkeer in slechts één richting.

    Misschien moet je de jonge generatie, die overigens om en nabij de 40 jaar is, de in jouw opvatting “anti nieuwsgeneratie” (zonder koppelteken overigens) eens serieus nemen en omschrijven als een groep kritische volgers van die actuele gegevens die eenzijdige informatie niet voor zoete koek tot zich nemen.

  • By LaCoHoKi, 25 mei, 2007 @ 21:18

    Dacht voor de gein ff de woorden “vuurwerkramp Enschede”, “landmijnen” en “affaire-Joris Demmink” in een post noemen en inderdaad, binnen mum van tijd weggejorist op befehl van de Chef. Geenstijl is history, maar waarom nog deze maskerade? Verander Geenstijl en Telegraafstijl en we weten weer waar we aan toe zijn.

  • By Veenbrand, 2 oktober, 2007 @ 12:53

    Jesus, schreeuw niet zo! De Telegraaf heeft afgedaan. Morse wordt ook niet meer beoefend, evenmin als Telex. Tegenwoordig wordt men aan het kruis gemaild in plaats van genaild! Kees Lunshof kraait dagelijks 3x, Hoogland spuit gelijk Goebbels vuil en Smalhout, ach, die snoept wat teveel van zijn lachgas. De brand in die krant!

  • By a.reitsma, 17 december, 2007 @ 19:22

    Wat ik bovenaan lees: ,,De Telegraaf is de enige krant die nog weleens tegen ,,de macht,,aan durft te schoppen is natuurlijk volslagen onzin.
    Het is juist een krant die de heersende macht ,,goedpraat,,.en zeer zeker niet maatschappijkritisch is.
    Nee dan lees ik toch wel hele andere taal in het door ,,onze heersende macht,,zoveel mogelijk doodgezwegen blad/krant ,,Het Manifest,, de nakomeling van de Waarheid.
    Kortom:Telegraaf is een zeer burgerlijke krant die op de hand van het kapitaal schrijft en publiceert ofwel in het belang van en het Manifest is een maatschappijkritische krant die zich juist door haar manier van schrijven,onderscheidt van reguliere kranten.

Other Links to this Post

WordPress Themes