Oplage Lux et Libertas implodeert!

donker.jpgDe oplage van NRC Handelsblad is met maar liefst 4,7% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar! Dat is een slachting. Lees hier alle details op de site van PCM. Lux et Libertas stormt werkelijk af op het doorbreken van de grens van 200.000! Een kabouterkrant, meer kun je NRC Handelsblad dan niet meer noemen. En dat dan afgezet tegen het enorme succes van de gratis kranten, vooral van De Pers! Birgit Donker en de haren: wat voor trucs kunnen ze nog bedenken om de vrije val van Lux et Libertas te keren? Nog meer leugens? Nog meer Euro-propaganda? Nog meer interviews met Wouter Bos en andere PvdA-prominenten? Een nieuwe demoniserings-ronde door Joep Dohmen en zijn redactie Demonisering? Het inhuren van peperdure consultants van Accenture of McKinsey? Folkert Jensma terughalen als kapitein op het schip? Marjon van Royen weer in genade aannemen en benoemen tot chef van de Haagse redactie? Piet Hagen terughalen met zijn rubriek ‘Piet Achteraf?’ Meer enquetes manipuleren en meer bullshit-onderzoeken presenteren zoals dat 21 minuten? Moet er ook een 22, een 23 en een 24 minuten komen? Ach, uw ombudsman weet het allemaal wel, maar Birgitje? Weet die het? Wat wordt het leuk op acht november voor de Raad voor de Journalistiek…

… waar Demonisator Joep zich zal moeten verdedigen namens zijn stervende krant tegen de klacht van de website hetvrijevolk.com! Misschien kan uw ombudsman dan eindelijk de genadeklap uitdelen aan het steeds verder doorrottende journalistieke lijk NRC Handelsblad! Maar misschien wordt het tijd voor wat mededogen. Compassie. Birgit, you can always call me!

  • By De Trollebol, 22 november, 2007 @ 16:12

    Ik kan niet wachten tot de dag komt dat “NRC Weekblad” in de kiosken ligt. Het beeld staat mij nu alhelder voor de ogen: donderdagmorgen, een mooie stapel van dat weekblad op glanzend papier gedrukt (in China?), bij de ingang van de AKO op het station. En dan geen exemplaar aanschaffen maar met een tevreden glimlach verder lopen en denken om een weddenschap af te sluiten. Hoe veel weken zou het duren eer het “NRC Maandblad” wordt?

  • By IS dat eigenlijk wel zo, 22 november, 2007 @ 16:36

    Hoe is het eigenlijk met het bashen van GeenStijl afgelopen Micha?
    Telefoontje gekregen van de Chef?

  • By Chef, 22 november, 2007 @ 17:45

    Nee.

  • By Bootsma, 22 november, 2007 @ 19:50

    Als je kijkt naar de oplage cijfers zie je bij de nrc. next, (het hippe broertje uit de ochtend met precies dezelfde artikelen) een stijging van ruim 10 duizend abonnees, nu is de daling van het oude handelsblad nog een paar honderd meer, maar als je nu de daling van het nrc nrc.next zou uitrekenen kom je uit op een daling van -0,3 % lijkt mij toch een stuk minder schokkend.

  • By Erik Mouw, 23 november, 2007 @ 12:38

    Ik kan me heel goed voorstellen waarom de oplage implodeert, dat heeft de krant volledig aan zichzelf te danken. Ik heb zelf bijna op het punt gestaan om mijn abonnement op te zeggen. Niet omdat ik de NRC een slechte krant vind, maar omdat de bezorger er met de pet naar gooide en er vanuit de klachtenafhandeling niets maar dan ook helemaal niets aan werd gedaan.

    Vroeger kon je de bezorger zelf bellen als je de krant niet had gehad. Dat was handig, direct contact, een kwartiertje later had je de krant alsnog in huis en de bezorger onthield meteen dat jij ook abonnee was en prijs stelde op een krant. Dat was natuurlijk veel te ouderwets, de klachtenafhandeling moest geautomatiseerd en gecentraliseerd worden, dat was allemaal “veel efficienter” en er kwamen mooie rapportjes met diagrammen uit de computer. Tegenwoordig moet je naar een centraal nummer bellen waar je een computer aan de lijn krijgt. Vermijdt die computer, dat helpt toch allemaal niet, dat ding registreert op z’n hoogst een klacht (hoewel ik zelfs dat betwijfel). Beter is het om net zolang te kiezen voor “anders” tot je de telefoniste-van-dienst aan de lijn krijgt. Die registreerd dan om te beginnen een klacht en gaat dan opdracht geven tot “nabezorging”. Trap ook niet in de truuk om een klacht via de website in te dienen, dat lijkt te werken, je krijgt een ontvangstbevestiging, maar daar blijft het vervolgens bij.

    Wat is nu nabezorging? Nabezorging is een heel oud sprookje dat gaat over een ivoren toren. In die toren huist de klachtenafhandeling van een krant. Als een abonnee er in slaagt om contact op te nemen met de bewoners van de toren, dan sturen die een berichtje naar het correcte distributiecentrum met het verzoek om de krant alsnog te bezorgen. Dat distributiecentrum zal vervolgens de correcte bezorger een berichtje stuurt dat een bepaalde abonnee een krant niet heeft gehad en of hij zo vriendelijk zou willen zijn om nog eens op z’n fiets te stappen om de krant alsnog te bezorgen. U begrijpt, sprookjes zijn niet waar, en er is daarom nog nooit een krant nabezorgd.

    Helaas zijn de telefonistes-van-dienst goedgelovig en denken dat nabezorging echt werkt. Ze weigeren om de krant direct op de post te doen (de punctualiteit van postbodes is veel beter) en staan er op om de krant na te bezorgen. Daarom kun je de volgende dag nog eens bellen met het verzoek om de krant op de post te doen. Soms, als de telefoniste-van-dienst zin heeft om de krant zelf in een envelop te doen en op te staan om even naar de postkamer te lopen arriveert die krant dan binnen een week over de post. Vaak kun je nogmaals bellen, waarna je het aanbod krijgt voor geld terug. Ik heb geen abonnement om eens in de zoveel tijd geld terug te krijgen, als ik geld wil hebben dan ga ik naar een bank.

    Als je vaak genoeg klachten indient, dan wordt je klacht gepromoveerd tot “ernstige klacht”. Dat is verder precies hetzelfde als een gewone klacht, maar dan met de belofte dat je binnen een dag teruggebeld gaat worden. Het laat zich raden dat het bij een belofte blijft, dat terugbellen is nog nooit gebeurd. Ja, je wordt na een week gebeld met de vraag “of de klacht is opgelost”. Naar je antwoord wordt niet geluisterd, de telefoniste-van-dienst gaat er van uit dat het “ja” is. Op mijn vraag wat voor actie er was ondernomen dat ze deed besluiten om me terug te bellen bleef ze het antwoord schuldig, “de computer gaf aan dat ik gebeld moest worden”. Kennelijk is de NRC zo naief dat men gelooft dat klachten vanzelf overgaan.

    Uiteindelijk is de klacht wel overgegaan, maar pas nadat er een nieuwe bezorger was aangenomen. Het zou aardig zijn geweest als er nu, nadat er actie is ondernomen, contact zou worden opgenomen door de klachtenafhandeling, maar dat is nog nooit gebeurd. Ik weet van tenminste één opzegging in mijn woonplaats door deze hele affaire, vermoedelijk zijn het er meer. Uiteraard ontkent de klachtenafdeling dat er een structureel probleem is en dat ik de enige ben waar de krant niet bezorgd wordt. De plaatselijke boekhandel (waar mensen naartoegaan om alsnog een krant te krijgen, maar dat gaat niet omdat die afhankelijk is van dezelfde lakse bezorger) verzekerde mij dat alle abonnees in mijn woonplaats klachten hebben over de bezorging.

    Tot zover de eerste reden waarom de oplage implodeert. Een andere reden is het niet automatisch verlengen van abonnementen. Na vorig jaar een proefabonnement te hebben gehad hebben we besloten om een jaarabonnement te nemen. Na een jaar werd de krant niet meer bezorgd. Nadat we contact hadden opgenomen met de telefoniste-van-dienst bleek dat het abonnement was afgelopen. Op zich een mooie service (ik geloof dat de consumentenbond zich hiervoor heeft sterk gemaakt), maar stuur dan een maand voordat het afloopt een briefje met daarin de mogelijkheid om het abonnement te verlengen. Doe je dat niet, dan verlies je automatisch abonnees en implodeert je oplage.

    Kortom: NRC zou de hand eens in eigen boezem moeten steken en zich moeten afvragen of ze die imploderende oplage niet gedeeltelijk aan zichzelf te danken heeft.

    Erik

  • By Cobi van Mourik, 4 februari, 2008 @ 11:52

    Beste NRC,

    Ik sluit me volledig aan bij de voorgaande schrijver (Erik). Ook ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat de bezorging en de behandeling van klachten veel te wensen overlaat. Was vroeger de krant niet bezorgd, dan werd deze door het hoofd van het distributiekantoor persoonlijk gebracht, met excuses.

    Nu bel je, bel je nog eens en nog maar eens (niet goed voor de bloeddruk) en elke keer hoor je dat er een ernstige klacht van zal worden gemaakt. Wat dat inhoudt kan niemand mij vertellen. Na ruim twee maanden geen krant, natte kranten (even van je fiets of bromfiets stappen om de krant volledig in de bus te stoppen, schijnt tegenwoordig teveel moeite te zijn), geen bijlages, het AD in plaats van de NRC, geen nabezorging (ook niet altijd per post) en elke keer hetzelfde stompzinnige “ernstige klachten verhaal” van de klantenservice, heb ik nu maar besloten na dertig jaar de NRC op te zeggen. Overstappen op NRC.nexct lijkt me ook geen optie als je berichten op de weblogs van de NRC leest.

    Jammer.

    Cobi van Mourik – Rotterdam

Other Links to this Post

WordPress Themes