BNR en het groteske luisteraars-bedrog

deloitte.jpgMet dat Business News Radio van de FD Groep is het nog veel erger gesteld dan ik in het onderstaande stuk reeds suggereerde. Vanochtend maar effe gaan luisteren en je gelooft werkelijk niet wat je hoort. Eerder wees ik al op de te nauwe banden tussen de FD Groep en accountantsorganisatie Deloitte -een stelling die overigens werd onderschreven door FD-redacteur Joost van Mierlo. Dit leidt ertoe dat de krant de fouten van Deloitte steeds meer toedekt en zich meer en meer leent als propaganda-uitlaatklep voor de organisatie. Maar BNR maakt het nog veel bonter. Een item over de claim van Pieter Lakeman inzake de -aangetoond falende- controle van Deloitte op de cijfers van Ahold. Leuk, dacht ik, Pieter op de radio en ik ging overeind zitten. Maar geen Lakeman. In plaats daarvan kregen we een advocaat voorgeschoteld (arbeidsrecht nota bene!) van het kantoor Holland van Gijzen die Lakeman begon te beschuldigen van van alles en nog wat. Het was een klassiek voorbeeld van smerige propaganda-journalistiek ten dienste van de sponsor, in dit geval dus Deloitte. Potentiele deelnemers werden expliciet ontmoedigd zich in te schrijven omdat ze hun 50 euro net zo goed aan Darfur kunnen geven. Lakeman zou hen ‘valse hoop geven’. Maar journalistiek veel erger was dat…

… er geen woord werd besteed aan de fouten die Deloitte bewezen heeft gemaakt, de tuchtrechterlijke veroordeling die ze daarvoor hebben moeten slikken, het verhaal van USFoodservice, niets niets niets! Het hele item was opgezet om mensen bij Lakeman weg te houden! Hilarisch werd het toen de advocaat begon te spreken over de zaak-Vie d’Or (door hem steeds ‘La Vie d’Or’ genoemd). In deze zaak is vastgesteld dat een accountant aansprakelijk kan zijn voor de schade van stakeholders als gevolg van hun eigen falende controle, maar wat er weer niet bij werd verteld is dat deze falende controle in die zaak ook op het conto staat van Deloitte! Deze advocaat kwam zoals gezegd van het kantoor Holland van Gijzen. Dat kantoor is verbonden aan accountantsorganisatie Ernst & Young. Ernst & Young voert op dit moment op twee fronten eenzelfde strijd als Deloitte inzake Ahold: Ceteco en Landis. De advocaat heeft dus ook een direct persoonlijk belang om accountantsaansprakelijkheid te downplayen. Ach, hoe falend en bedrigelijk kan journalistiek zijn? Mensen van BNR, veel borrel-plezier in Dauphine met de accountants van Deloitte!

Ik kreeg trouwens een leuke tip binnen over ‘bepaalde activiteiten’ van ex-hoofdredacteur Fred Bakker. Later wellicht meer!

  • By Arend, 3 december, 2007 @ 12:56

    Met de komst van Kuyf vervagen de grenzen tussen redactie en commercie. Een afname van de redactionele onafhankelijkheid levert Kuyf op korte termijn meer omzet op, maar zal op de langere termijn (wanneer Kuyf allang weer terug is in de reclame) funest zijn voor de merkjes van de FD Mediagroep.

  • By Karel, 4 december, 2007 @ 13:09

    Het 1% marktaandeel van BNR is afkomstig van klanten die hun eigen commercial willen horen wanneer ze met de auto naar kantoor rijden. Alleen een verdere toename van de files kan het marktaandeel laten doorstijgen naar 2%. Leuke discussie voor aan de bar in Dauphine?

Other Links to this Post

WordPress Themes