Metro: kansloos plan van De Volkskrant

“Het plan van De Volkskrant voor een gratis ochtendkrant is kansloos. In Nederland is geen ruimte voor een derde gratis krant naast Metro en Spits.” dat zegt Silvio de Groot, de uitgever van Metro in het blad Adformatie.
Volgens Adformatie draagt de krant de werktitel ‘V’ en moet hij deze zomer bij de nieuwe PCM-top op tafel liggen. Dan spreken we dus over de telecom-miljonair ‘die nog een laatste kunstje wil flikken’ Toon aan de Stegge en het ‘multimedia-wonderkind’ Philip Alberdink Thijm. Aldus krijgt het nieuwe management reeds direct de walmende lijken onder de neus geduwd van het falende Bouwman-bestuur. Dit om de kans dat zij wel succesvol zouden kunnen zijn reeds per dag een de grond in te boren. Bouwman zei twee jaar geleden dat ‘Metro en Spits voor de kanslozen waren’. Deze visionair komt nu dus met een eigen plan voor een gratis ochtendkrant maar zal de uitvoering niet meer meemaken, al heeft hij wel aangegeven commissaris (Wijnkelder?) van PCM te willen worden.

De Groot van Metro zegt het initiatief van PCM wel te begrijpen: “Het is daar een groot drama. Ze moeten iets doen. Wij hebben meer HBO-plus lezers dan De Volkskrant, dus ik kan me voorstellen dat ze deze kant opkijken.”

Het gratis ochtendkrant-plan is het zoveelste uit de PCM-laboratoria dat het concern ‘erbovenop moet helpen’. Een plan voor een Zondagskrant werd afgeschoten. Reeds begin jaren 90 van de vorige eeuw mislukte een zondagskrant in Nederland. In maart werd NRCNext geintroduceerd, de derde betaalde ‘ochtendtabloid’ van Nederland. Gezien de snel stijgende oplages van Metro en Spits lijkt deze krant zich commercieel geen serkte positie in de ‘ochtendmarkt’ te kunnen verwerven. Hoe De Volksrant dan denkt met een gratis ochtend-tabloid genoeg geld uit de advertentiemarkt te kunnen trekken is een raadsel. Eerder kwam De Volkskrant al met het ‘reddende’ banen-blaadje en Intermediair-kloon Volkskrant Banen. Het wachten is nu op een initiatief voor een betaalde non-tabloid finacieel-economische ochtendkrant. De vraag is natuurlijk: wanneer bedenkt PCM zelf eens iets?

Alom wordt binnen het concern erkend dat Internet de hoogste prioriteit moet krijgen, maar wat er precies op internet moet gaan gebeuren, daarover lijken bij PCM geen ideeen en initiatieven te bestaan. Wel nam PCM eerder de ‘dating-site’ Parship over. Bij concurrent De Telegraaf zijn ze veel verder qua internet en schuwen sex en porno niet. Ook sites als marktplaats.nl en geenstijl.nl zijn voorbeelden van effectieve en typische internet-initatieven.

WordPress Themes